Wordt “Marketeer van het jaar” een bierdame ?

Naar jaarlijkse traditie organiseren het economisch weekblad Trends en de Stichting Marketing (STIMA) de uitreiking van “Marketeer van het jaar”.  Van de 5 genomineerder zijn er 4 dames en van deze 4 dames komen er 2 uit de biersector : Lies Eeckman van Alken-Maes en Anouk Lagae van Duvel Moortgat.

Graag stellen we u de 2 marketingladies voor.  Onderaan dit artikel vindt u een link naar de website om uw stem uit te brengen.

Lies Eeckman

LIES_EECKMAN

De voorbije 10 jaar vervulde Lies diverse marketingfucnties met als top-of-the-bill die van marketingdirecteur de laatste 3 jaar. Ze heeft alle merken van de brouwerij geherpositioneerd en opnieuw gelanceerd met als kroon(kurk) op het werk de herlancering van Mort Subite.

Recent nam ze de beslissing om een time-out in te lassen en na te denken over wat ze wil doen.

Lies is afkomstig uit Buggenhout Opdorp en binnen haar familie zijn heel wat bierliefhebbers en ging ze mee naar de kleine brouwerijen in de buurt. Werken bij een brouwerij was voor haar een droom die in vervulling ging.

Eeckman startte bij de brouwer als marketingmanager op speciale bieren (Grimbergen, Mort Subite, Hapkin, Judas) en daarna op Maes Pils, dat uitdagender op de bierkaart werd gezet. Aan uitdagingen geen gebrek : positionering van Desperados (premiumsegment voor 18-25 jarigen) en Maes Radler (meer uniseks dan gewoon pils en gericht op nieuwe gebruiksmomenten).

Tijdens haar opleiding (bachelor marketing aan de HAM Mechelen) liep ze stage bij Campbell’s Food dat haar in 1998 een job aanbod.  Later ging ze toch verder marketing studeren aan HUB-Ehsal.  Ze bleef een jaar bij Campbell’s om daarna naar Imperial Tabacco te gaan.  Twee jaar later verhuisde ze naar Nestlé.  Na vijf jaar verleidde een headhunter haar met een aanbod bij Alken-Maes.

Anouk Lagae

anouklagae

Anouk is sedert 3,5 aar Chief Marketing Officer bij Brouwerij Moortgat waar naast het bier ook de marketing van Duvel, Vedett De Koninck en La Chouffe rijpt.  Alle merken (op De Koninck na) zijn  in volume en in waarde (in binnen- en buitenland) gegroeid.

Duvel kreeg in het buitenland een nieuwe campagne, Liefmans een nieuw kleedje en De Koninck kreeg in Antwerpen een nieuw belevingscentrum.

Als voorzitster van de werkgroep communicatie van de Belgian Family Brewers werkte Anouk mee aan de campagne “Fier op ons bier”.

Na haar opleiding Handelsingenieur aan de VUB lanceerde Lagae haar carrière bij Unilever (afdeling thuis- en persoonlijk verzorging).  Na 3 klopte Coca-Cola aan de deur.  In die periode leerde ze haar man kennen, die actief is in het bankwezen in Londen en New York.  Anouk volgde haar man overal en kreeg van frisdrankgigant telkens een functie in die regio.

Wanneer haar voorganger John Van Dyck (reeds een “Marketeer of the year”) z’n eigen brouwerij opstartte, soliciteerde ze bij Duvel.

Breng uw stem uit via deze link. (tot 30 september)

 

 

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s