Collectie van 1.200 glazen

IEPER – Bart Vermeulen  heeft van zijn passie zijn beroep kunnen maken. Hij mag zich leraar zythologie of bierkunde noemen. Hij is ook een fervent verzamelaar van bierglazen, -flesjes en -kaartjes. “Ik kreeg één kamer van mijn vrouw voor mijn verzameling, maar nu heb ik al een deel van de woonkamer ook ingepalmd”, lachtBart.

glazen

Bart Vermeulen (54) woont samen met zijn vrouw Cathy Saelens (50) in de Paterstraat. In de voormiddag bedeelt hij schoolmaaltijden en daarnaast is hij docent bij Syntra West. Hij geeft er de cursus  zythologie of bierkunde. Bart is ook gids in brouwerij De Kazematten en organiseert bierproefavonden. “Ik zit al mijn hele leven in de horeca”, zegt Bart. “Als jobstudent heb ik seizoenen lang glazen  afgewassen. Er zijn er heel wat glazen door mijn handen gepasseerd. Dat wekte al mijn eerste interesse voor bier. Ik wilde weten welke soorten bieren bij welke glazen pasten.” Bart studeerde voor leerkracht in Brussel. “Ik zat op kot boven een studentencafé. Zo combineerde ik mijn studies met werken in het café. Daar leerde ik vele soorten bieren kennen, vooral door ze te proeven.” (lacht, red.)

IEPER STRAND
Na zijn studies ging Bart aan de slag als leraar, maar na enkele jaren zocht hij een nieuwe uitdaging. “Ik heb acht jaar Ieper Strand uitgebaat”, gaat hij verder. “Ik wilde meer bieden dan een eenvoudige drankenkaart en koos voor een groot assortiment bieren. Zowel bekende als minder bekende bieren. Ik schreef een hele uitleg over de aroma’s, de herkomst, welke smaak het bier heeft en enkele weetjes over  de naam. Mijn drankenkaart was een half boek. Ik voelde me missionaris in eigen land.” (lacht, red.)

In zijn zaak begon Bart met bierproefavonden en heeft hij een eigen bier gebrouwen. “Naar aanleiding van het vijfjarig bestaan van de zaak vond ik het tijd om een eigen biertje aan te bieden. Als trotse Ieperling vond ik het spijtig dat Engelse toeristen hier geen biertje van de stad konden drinken. Zo liet ik een Ieperse trippel en een Iepers oud bruin brouwen. Na het stopzetten van de zaak, ben ik ook met het bier gestopt. Gelukkig hebben we nu met de Wipers Times van brouwerij De Kazematten niet alleen ons eigen bier terug, maar ook opnieuw een Ieperse brouwerij.”

BELGISCH BIER
Ons land staat in alle bierklassementen van de wereld bovenaan. “Op gebied van kwaliteit en  vakmanschap zijn we moeilijk te evenaren, maar toch moeten we opletten”, zegt Bart. “Landen als Amerika, China en Nederland zijn bezig met een inhaalbeweging. België heeft uit geschiedkundige oorsprong de meeste soorten gistingswijzen. Ander landen proberen de Belgian beer style te kopiëren. En daar zitten al goede biertjes tussen. Ik beoordeel enkel op kwaliteit, aan lekker heb ik niks. Dat weten  zijn cursisten ook. Lekker voor mij is misschien niet lekker voor hen. De ene drinkt liever zoet, de andere zuur…” Toch vindt hij dat de Belgen niet chauvinistisch genoeg zijn als het over bier gaat. “Over de hele wereld kent men ons bier. In plaats van trots te zijn op onze producten, kiest de consument maar al te vaak op basis van wat commercieel wordt voorgeschoteld.”

VERZAMELING
Naast een fascinatie voor de biersoorten, is Bart ook verzot op bierglazen. “In ons land heeft elk bier een  eigen glas”, zegt Bart. “Dat trekt aan en intussen bezit ik een collectie van zo’n 1.200 glazen.” Barts vrouw Cathy pikt in: “Onze reizen bestaan uit driedaagse bezoeken aan brouwerijen over het hele land en het buitenland. Aan het einde van zo’n tripje is Barts collectie weer enkele glazen rijker. Ik kan er wel van genieten, we komen op veel plaatsen. Op onze laatste uitstap konden we zelfs logeren in een brouwerij, dat was een fantastische ervaring.” Bart gaat verder: “Mijn eerste collectie bestaat uit oude en  nieuwe trappistenglazen. Zodra er een nieuwe trappist uit is, wil ik mijn collectie vervolledigen. Er is momenteel een glas uit Amerika onderweg, waar ik al 35 euro aan exportkosten voor betaal. Ik heb ook een collectie glazen van de officiële abdijbieren. Enkele jaren geleden kreeg ik een glas van meer dan 50  jaar oud uit een verdwenen Ieperse brouwerij. Vroeger had elke gemeente een eigen rouwerij. Ik wil de geschiedenis bewaren en ging op zoek naar alle glazen van de West-Vlaamse verdwenen brouwerijen. Van een andere verzamelaar kon ik veel flesjes overkopen van verdwenen Ieperse brouwerijen.” Bart beseft dat zijn verzameling veel plaats inneemt. “Ik verzamel niet om in dozen te stoppen, toch moet ik bekennen dat al heel wat buitenlandse bierglazen en bierkaartjes in dozen zitten. Ik krijg één kamer van mijn vrouw, al heb ik al een deel van de woonkamer ook ingepalmd.” (lacht, red.)

Bron : De Krant van West-Vlaanderen – Het Wekelijks Nieuws West – 25 maart

Geef een reactie

