Hobbybrouwers willen hun eigen bier vermarkten

NIEUWPOORT – Dario Clauw (27) en Nicolaas Balloey (30) leerden elkaar kennen via een  gemeenschappelijke vriend, niet toevallig op café. De ene is biersommelier en de ander volgde een cursus  bierbrouwen. Het zal dan ook niemand verbazen dat de twee een grote jongensdroom gemeen hebben: een eigen bier brouwen en zo mogelijk ook commercialiseren. Met de receptuur voor een blond en een donker bier zijn Dario en Nicolaas alvast op de goeie weg.

Dario Clauw van Bier Impressie (links) en Nicolaas Balloey van frituur 't Dolfijntje (rechts) brouwen en bottelen hun bier in frituur Dolfijntje, de zaak van Nicolaas. “We gebruiken een zelf samengestelde en creatief ontworpen installatie omdat het anders veel te duur wordt”, klinkt het. (Foto IV
Dario Clauw van Bier Impressie (links) en Nicolaas Balloey van frituur ‘t
Dolfijntje (rechts) brouwen en bottelen hun bier in frituur Dolfijntje, de zaak
van Nicolaas. “We gebruiken een zelf samengestelde en creatief ontworpen
installatie omdat het anders veel te duur wordt”, klinkt het. (Foto IV)

“Ik ben al zes jaar biersommelier en heb al even lang een eigen zaak, Bier Impressie”, begint Dario. “Drie jaar geleden al rijpte bij mij het idee om een eigen bier te brouwen, maar het is heel moeilijk om een recept te vinden dat helemaal op punt staat en waarmee je je bovendien nog kan onderscheiden. Zoiets  verloopt met vallen en opstaan, dus toen ik hoorde dat Nicolaas dezelfde plannen had, hebben we onze krachten gebundeld. Hij is eerder de man van de praktijk en ik van de theorie. Zo zijn we complementair. Dankzij zijn cursus en mijn  job hebben we samen ook een uitgebreid netwerk van mensen met kennis ter  zake, wat zeker ook een pluspunt is bij het beoordelen en verfijnen van de testbrouwsels.

Alleen onze verwachtingen lagen aanvankelijk ver uiteen. Nicolaas dacht dat je je eigen bier na een paar maanden al kan vermarkten, maar voor mij moet alles eerst 100 procent op punt staan. Niet alleen de  kleur, de geur en de smaak, maar ook de naam en het etiket. Zover zijn we vandaag nog altijd niet.”

RUSTHUISVERHALEN
Er zijn wel al twee recepten. Omdat ook een link met de Nieuwpoortse geschiedenis voor Dario in het totaalverhaal moet passen, begonnen de twee hun queeste in lokale rusthuizen. “Dat leverde weliswaar heel wat verhalen en anekdotes over oude brouwerijen op, maar helaas niet de verhoopte recepturen”, zegt Nicolaas. “We lieten echter de moed niet varen en kregen nog veel tips bij een bezoek aan brouwerij Haacht. We lazen boeken en kochten onze eerste hop-, mout- en gistsoorten, een graanmolentje en zelfs een kleine bottelmachine. Ik moest op het einde van mijn cursus een eigen bier hebben en dus sloegen we aan het testen met zelfbedachte recepten. We hadden zes verschillende testbrouwsels, maar de eerste drie waren compleet mislukt.

Ofwel bleef het schuim niet staan, ofwel was er een gigantische gistlaag, ofwel zat de smaak niet goed. Was het ene probleem opgelost, dan was er wel een andere factor die we over het hoofd zagen.”

BLOND EN STOUT
“Twee brouwsels zaten wel goed. De eerste heeft een lichte kleur en vindt het midden tussen een witbier en een blond bier. Ze heeft een alcoholpercentage van een zestal procent, heeft een bittere toets en kan ook nog omschreven worden als een echte doordrinker. De tweede is nu nog donkerbruin van kleur, maar die willen we helemaal zwart krijgen. Ze heeft de koffie- en chocoladesmaken van een stout, waarvoor er sowieso een kleinere markt is. Ofwel ben je er zot van, ofwel lust je het helemaal niet”, weet Dario. “Voor beide brouwsels combineren we dus verschillende biertypes en zo denken we dat we toch  nog vernieuwend kunnen zijn.”

DURE HOBBY
De commentaren van de bierkenners uit hun netwerk zijn alvast lovend, maar om de bieren effectief te vermarkten, is er nog een lange weg af te leggen. “We moeten nu bijvoorbeeld nog bekijken hoe het bier veroudert. Er kruipt sowieso veel tijd in het rijpen. Pas als het bier helemaal op punt staat, gaan we nadenken over een passende naam, een etiket en misschien een eigen glas. We mikken voorlopig pas op de paasvakantie van 2017 als lanceringsdatum”, zegt Dario enigszins voorzichtig.

“Het aantal hobbybrouwers is de jongste vijf jaar zowat verdrievoudigd. Begrijpelijk, want het is een ongelooflijke voldoening als je iets drinkbaars kan produceren, maar het is wel een hele dure hobby. We  zullen waarschijnlijk al zo’n 20.000 euro geïnvesteerd hebben voor we er iets aan kunnen verdienen. Om die kosten wat te kunnen dragen, willen we na de zomer samen een eigen gin stoken. Het drankje beleeft nu een enorme hype en de productiekosten daarvoor zijn veel lager”, wil Nicolaas Balloey tot slot nog kwijt.

Bron : Het Wekelijks Nieuws Kust van 20 mei (Wouter Verheecke)

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s