Ronse heeft weer eigen brouwerij dankzij ‘Keun’

RONSE • Gert Keunen is al een tijdje aan de slag als hobbybrouwer en beschikt nu over een officiële erkenning. Daardoor heeft Ronse voor het eerst sinds jaren weer een eigen brouwerij.

"Ik experimenteer met soorten en doseringen van hop, gist, mout en kruiden", zegt Gert. (foto chva)
“Ik experimenteer met soorten en doseringen van hop, gist, mout en kruiden”, zegt Gert. (foto chva)

Gert is ook docent muziekgeschiedenis,auteur en muzikant. Eerder pakte hij al uit met twee felgesmaakte biertjes. De bruine en de blonde Keun zullen in de toekomst in grotere volumes bij brouwerij De Graal in Brakel worden gebrouwen, terwijl Gert zich zal toeleggen op de productie van kleinere hoeveelheden. Zo heeft hij een nieuw amberbier en een stout met Ronsese Sint-Hermeskoffie klaar. En het is de bedoeling om constant nieuwe smaken te ontwikkelen. “Ik experimenteer met soorten en doseringen van hop, gist, mout en kruiden tot het resultaat perfect is”, legt hij uit.

“Mijn bieren zijn echte streekproducten, want ik kweek mijn eigen hop. Dat is toch wel vrij uniek. Ik heb er nu tien soorten van in mijn tuin staan.” De microbrouwerij Keun van Gert is ondergebracht in een verbouwde schuur in zijn hoeve in de Populierstraat. “Ik kan hier nu twee keer per maand zo’n 150 à 200 liter brouwen. Dat is genoeg voor de verkoop aan de poort en om selecte horecazaken in de regio te bevoorraden. Ik ga ook door met het geven van rondleidingen.” (chva)

Verkoop aan de poort elke zaterdag van 13u tot 15u30, Populierstraat 13

Info : www.keun.be

Bron : De Streekkrant Vlaamse Ardennen 25 mei

Geef een reactie

