Hof ten Dormaal bouwt nieuwe brouwerij met steun van crowdfunding

Brouwerij Hof ten Dormaal in Tildonk zette zaterdag de deuren open voor een feestelijke heropening. Na een verwoestende brand kocht het familiebedrijf van André Janssens een nieuwe brouwinstallatie en bottelarij met steun van crowdfunding. Driehonderd Belgische bierliefhebbers brachten 230.000 euro in voor de investering.

Hof ten Dormaal1_Copyright_JorisBulckens

De brouwerij in de deelgemeente van Haacht ging op 6 januari 2015 in de vlammen op. André Janssens en zijn zonen besloten om de brouwerij en de bottelarij opnieuw op te bouwen. “We hadden een klein half miljoen euro nodig. Zelf investeerden we 200.000 euro”, zegt André Janssens.

Voor het resterende bedrag startte de brouwer een crowdfundingcampagne via Bolero, een onderneming van de KBC-groep. “Driehonderd bierliefhebbers stortten tachtig procent van het aandeel van 1.000 euro en verzamelden zo 230.000 euro. Met dat geld kochten we een nieuwe brouwinstallatie en bottelarij. We konden er zelfs een capaciteitsuitbreiding mee financieren. We produceren nu 5.000 liter per week.”

Onder het label Hof ten Dormaal produceert de brouwerij zestien bieren, waarvan drie in samenwerking met andere brouwers. Een van de eerste brouwsels uit de nieuwe installatie is een limited edition, speciaal gebrouwen voor de investeerders van de crowdfundingcampagne.

Janssens ziet de evolutie van de Belgische speciaalbieren somber in. “België staat stil als het om het lekker bier gaat. Onze brouwerijen produceren allemaal bieren uit dezelfde familie: die van de trappisten. Terwijl er duizenden andere varianten zijn. We zijn gepasseerd door Nederland, Spanje en Italië. In de Verenigde Staten en Scandinavië zijn ze heel innovatief bezig met nieuwe bieren. Het biertoerisme anno 2016 passeert niet meer langs Vlaanderen.”

In 300 eiken vaten experimenteert Hof ten Dormaal met nieuwe smaken. Zoals bier met chocolade en vers fruit. “We werken met sleedoorn, duindoorn, witloofwortel, cacaobonen, aardbeien en frambozen. Wij kunnen geen bieren maken aan de prijs van Duvel of Leffe, die een chemische productie kennen. Onze bieren rijpen anderhalf jaar en zijn gemaakt met echte grondstoffen. Dat heeft natuurlijk een prijs. De Vlaming is niet bereid om die te betalen. Onze rijke biercultuur is gebleven maar we zijn oertraditioneel. Wat heel lange tijd een voordeel was, is nu een nadeel geworden. In Italië en de Verenigde Staten bouwen ze voort op onze kennis.”

Volgens Janssens moeten we afstappen van de idee dat bier goedkoop moet zijn en wijn iets mag kosten. “In het zuiden van Europa hebben ze dat begrepen. Met bier kan je meer smaken creëren dan met wijn. In Scandinavië zijn zure bieren heel erg in trek door toevoeging van nieuwe elementen.”

Bron : www.madeinvlaamsbrabant.be

Voor de fotoreeks verwijs ik u via deze link naar de website van Het Nieuwsblad

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s