Voorliefde voor bier

HERNE • De hobby ‘bier brouwen’ van Kurt Marcelis heeft concreet resultaat opgeleverd: een blond bier Cristalstick. “Het Pajottenland is zo rijk aan goede lokale producten, zodat ik die zeker wil gebruiken in mijn nieuwe bieren”, vertelt Kurt enthousiast. Kurt, werkzaam bij Brussels Airlines, heeft een voorliefde voor bier. “Ik ben een Bourgondiër en levensgenieter. Ik kan ongelooflijk genieten van eten en drinken. Bier is een passie en bier brouwen is een complex geheel. Daarom ben ik een aantal jaren geleden gestart aan de brouwschool van Anderlecht.

kurtmaselis-1
We hebben het hier niet over een snelcursus waar je op een namiddag leert brouwen, maar wel over een uitdaging van twee jaar. Het zijn stuk voor stuk leraars die al jarenlang in het vak zitten en respect oogsten bij vele brouwerijen die ons het vak leren”, steekt hij van wal. Kurt richtte onlangs een bedrijfje op. “Ik ben nu kleinschalig bezig naar goede smaken te zoeken. We zijn bevoorrecht in het Pajottenland met veel goede lokale producten. Daar zou ik ook graag nog mee werken”, voegt hij er aan toe.

Processed with VSCO with c1 preset
Processed with VSCO with c1 preset

De bierliefhebber heeft nu twee biertjes gebrouwen die de naam Cristalstick meekregen. “Het eerste bier, de Blond, was een experiment en is reeds uitverkocht. Dat gaan we nu in een grotere brouwerij brouwen. En ons tweede bier, de Wild Blond, hebben we zopas gelanceerd. Maar in 2017 wil ik nog een paar nieuwe bieren uitbrengen en vooral met een knipoog naar het Pajottenland.”

De brouwer zou graag volledig kunnen brouwen in Herne. “Al zal het niet eenvoudig zijn om een locatie te vinden, maar de zoektocht is geopend”, besluit hij.

 

Info : www.crystelstick.beer

Bron : De Streekkrant Zennevallei 16 novembr (MVG/foto lgo)

Geef een reactie

