Verplichte inspectie doet mijn bier in de gootsteen belanden

RONSE • De ambachtelijke Ronsese brouwer Gert Keunen, die sinds een drietal jaar zijn Keun-bier aan de Populierstraat brouwt, is er niet over te spreken dat bij de verplichte economische inspecties op de juiste hoeveelheid vocht in de flesjes een bak bier moet opgeofferd worden.

“Ik heb liever dat ze mijn Keun drinken in plaats dat die voor de controle in de pompbak belandt”, zegt Gert.
“Ik heb liever dat ze mijn Keun drinken in plaats dat die voor de controle in de pompbak belandt”, zegt Gert.

“Om te kijken of de inhoud van een flesje wel de correcte 33 cl bier bevat, neemt de inspecteur van de economische 20 flesjes uit een bak”, vertelt Gert. “Om de inhoud van mijn flesjes na te gaan, weegt men 20 volle flesjes, kapt die vervolgens leeg in de pompbak en weegt men daarna de lege flesjes. En wat blijkt: mijn flesjes zijn correct gevuld. Dat kan je zelfs met een meetlat op één flesje laten bepalen.”

Gert is gepassioneerd door het brouwen en begon daarmee zo’n 3 jaar geleden. Ondertussen mag hij zich artisanaal brouwer noemen. Hij pleit dan ook voor controles die op maat van een artisanaal brouwer zijn opgesteld. “Die inspecties zijn gemaakt voor de grootindustrie. En die passen niet voor artisanale brouwerijen. Wat betekent een bak voor een brouwerijgigant? Wij vragen dan ook dat het wettelijk kader in die zin wordt afgesteld. Er is dan ook werk aan de winkel voor onze politici. Want de consument wil steeds meer kleinschalige, artisanale en streekgebonden producten. Ik brouw 35 bakken Keun per week. Wel, het doet pijn om daar één bak van zien te verdwijnen in de pompbak.”

Bron : De Streekkrant Vlaamse Ardennen 30 november (mjr/foto mjr)

Geef een reactie

