Caféhouders opvallend optimistisch volgens onderzoek Brouwerij Haacht

Ruim driekwart van de Belgische caféhouders wilt actief blijven in de sector, en de helft daarvan is “zeer tevreden” met zijn job. Dat blijkt uit onderzoek van Brouwerij Haacht. Een opvallende conclusie, gezien de steeds strengere regels en normen die de overheid oplegt.

bottelarij_700x310

De witte kassa, het rookverbod, allerlei hygiëne- en veiligheidsvoorschriften,… De steeds striktere regels die de horeca moet volgen, en de onheilsberichten over de leefbaarheid – zowel financieel als qua werkdruk- van de horecasector domineren vaak de media. Desondanks geeft 72 procent van de ondervraagde caféhouders in onderzoek van Brouwerij Haacht aan eerder tevreden (43 %) of zelfs zeer tevreden (29 %) te zijn met hun job. Slechts 11 procent is eerder (9 %) of zeer ontevreden (2 %).

De voornaamste reden voor de hoge tevredenheid van caféhouders blijkt het contact met de klant. Maar liefst 96 procent van de ondernemers ervaart dat contact als heel (59 %) of eerder positief (37 %). Ontevreden zijn ze dan weer vooral over hun inkomen (35 procent vindt dat zeer of eerder onvoldoende) en het administratief contact met de overheid (slechts 22 procent is daar zeer of eerder positief over). Opvallend is de hoge tevredenheid ondanks de hoge werkdruk in de horeca: 76 procent presteert meer uren dan een arbeider of bediende in een normale 38- of 40-urenweek. 50 procent zegt zelfs bijna het dubbele te werken: 70uur of meer per week.

Optimisme heerst

Die tevredenheid straalt af op de toekomstverwachtingen van de caféhouders. 76 procent zegt optimistisch te zijn over de toekomst en exact hetzelfde percentage wil graag actief blijven in de sector. 35 procent verwacht zelfs dat zijn zaak in 2017 zal groeien, tegenover 25 % die een achteruitgang voorspelt.

Van cafébaas naar horecaondernemer

“Ondanks alle uitdagingen die de horeca de afgelopen jaren voor de voeten zijn geworpen, zien we een heel positieve vibe onder onze uitbaters”, zegt Boudewijn van der Kelen, Marketing Directeur bij Brouwerij Haacht. “De sector gaat ook heel creatief om met die uitdagingen, dat bewijzen de vele nieuwe concepten die uitbaters ons voorleggen en waarvan we de uitwerking met plezier en fierheid ondersteunen. Bij Brouwerij Haacht praten we al lang niet meer over ‘cafébazen’, maar over echte ‘horeca-ondernemers’, en we hopen dat die term ook in de sector en de maatschappij weerklank krijgt. Want hoe belangrijk een perfect pintje tappen ook is, een café runnen is tegenwoordig zoveel meer dan dat.”

Over het onderzoek

Datastories voerde in opdracht van Brouwerij Haacht in 2016 een kwantitatief en kwalitatief onderzoek uit. De enquête peilde naar de visie van caféhouders op de sector en hun relatie met de brouwerijen. In totaal zijn 418 Belgische caféhouders via groepsgesprekken, post, telefonisch en online ondervraagd.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s