BROUWERIJ HUYGHE BEREIKT MIJLPAAL

Morgen (dinsdag 26 juni) wordt op de Belgische ambassade in Buenos Aires – in aanwezigheid van onder meer prinses Astrid – een exclusief distributie contract voor Huyghe-bieren getekend met Rosario. Hiermee bereikt Huyghe een mijlpaal: Argentinië is immers het 100ste exportland voor de brouwerij. Maar die introductie verliep niet zonder slag of stoot: maar liefst 6 jaar voorbereidend werk en een naamaanpassing – niet Delirium Tremens maar DT komt op de markt – waren nodig. Volgens de brouwerij heeft Argentinië alvast het potentieel om snel uit te groeien tot een belangrijke groeimarkt voor de brouwerij.

Met meer dan 44 miljoen inwoners is Argentinië 1 van de grootste landen van het Zuid-Amerikaanse continent én dus een enorme potentiële afzetmarkt voor brouwerijen zoals Huyghe. De realiteit is echter dat het bijzonder moeilijk is om als niet-lokale brouwer voet aan de grond te krijgen. Dat bewijst ook het verhaal van Huyghe: maar liefst 6 jaar voorbereidend werk was nodig om het bier op de Argentijnse markt te krijgen. En dan nog moest de brouwerij de naam van haar paradepaardje – Delirium Tremens – noodgedwongen aanpassen. Het bier komt op de markt onder de naam DT en de andere varianten luisteren naar de namen D Red, D Argentum en D Nocturnum.

Dinsdag wordt op de Belgische ambassade van Buenos Aires – in aanwezigheid van onder meer prinses Astrid, ministers Didier Reynders, Kris Peeters, Pierre-Yves Jeholet, Philippe Muyters en staatsecretarisen Pieter De Crem en Cécile Jodogne – een exclusief distributiecontract getekend met Rosario, met wie de brouwerij een langetermijn samenwerking voor ogen heeft. Stefaan Naeyaert, export manager van de brouwerij legt uit: “Rosario was voor ons een geknipte partij. Ze hebben hun eigen winkelketen, zijn heel sterk in online verkoop en zetten ook een indrukwekkend sales team in om ons bier in de markt te introduceren. De naam en faam van Belgisch bier is zelfs tot in Latijns-Amerika gekend – mede dankzij AbInbev – en we hebben er dan ook alle vertrouwen in dat dit een succesverhaal kan worden.”

 

Groeipotentieel

Hoewel Argentinië vooral gekend is als wijnland, laat de biermarkt de laatste jaren toch ook een mooie groei optekenen. De bierconsumptie per capita ligt momenteel op 41 liter per jaar – wat lager is dan het regiogemiddelde van 60 liter – maar dat betekent dat de groeimarge des te groter is. En wat nog belangrijker is voor Huyghe: het bierlandschap evolueert steeds meer van gewone pils naar craft beers en speciaalbieren, wat andermaal goed nieuws is voor Huyghe. De Melse brouwer trekt naar Argentinië met immers enkel speciaalbieren: naast het eerder vermelde Delirium-gamma zullen ook La Guillotine en Averbode Abdijbier deel uitmaken van het Argentijnse portfolio. Alain De Laet, CEO van de brouwerij, toont zich alvast ambitieus: “We hopen op vrij korte termijn zo’n 500 HL aan de man te brengen in Argentinië. Daarmee zou het land zich meteen in de top 3 van onze Zuid-Amerikaanse afzetmarkten nestelen. We zien de toekomst alvast rooskleurig tegemoet. Vorig jaar lieten we een groei optekenen van 10,5% en voor de eerste 6 maanden van 2018 zitten we nu al op 15% groei.”

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s