Beerselect groeit gestaag

Hoe zou het de leden van The Birdhouse, die het veilige nest van de Gentse start-up accelerator reeds enige tijd geleden verlieten, nog vergaan? Ik zocht ze op en kwam als eerste terecht bij de 3 ambitieuze bierliefhebbers van BeerSelect. Ze waren de jongste ‘Birdhousers’ van hun lichting en staan nu, 7 maanden na het leerrijke traject, al een heel eind verder met hun onderneming. Dit is hun verhaal…

22 zijn ze, de mannen achter BeerSelect. Miel Bonduelle (links), Wout Meuleman (midden) en Kasper Peeters (rechts) stampten hun onderneming als studenten uit de grond op een klein kot in het Gentse. Ze behoorden tot de vorige lichting van The Birdhouse die in januari 2018 opnieuw volledig op eigen benen stonden.

Dominantie doorbreken

BeerSelect ondersteunt kleinere, lokale brouwerijen door een selectie te maken van hun speciaalbieren en hier een ervaring rond te creëren. “De bieren worden geselecteerd op smaak en zijn van superieure kwaliteit. We willen van bierliefhebbers échte bierkenners maken”, vertelt Miel.

Beleving

Dit doen ze aan de hand van belevingspaketten, met focus op de smaakervaring en foodpairing. Belangrijk hierbij is dat het verhaal van de brouwer naar voren komt en dat mensen de verschillende ingrediënten leren herkennen in het bier.

De artisanale biertjes worden ook aangeboden als relatiegeschenk. Zo schenkt Volvo Van Kasteren zijn klanten bij aankoop van een wagen steevast een BeerSelect pakket en ook Belfius bank is trouwe klant.

Distributie en naamsbekendheid

Verder wil de start-up de brouwers, waaronder bijvoorbeeld ’t Hoppegeluk in Oudenaarde en de Hoevebrouwers uit Zottegem, ondersteunen op allerlei andere vlakken. BeerSelect draagt onder meer zijn steentje bij op vlak van distributie en naamsbekendheid. Zo stonden ze in mei nog op de Craft Beer Expo in Shanghai. Dit leverde meteen een eerste bestelling uit China op. Ook in Rusland is er sinds het WK veel vraag naar de Belgische speciaalbieren.

 

 

 

 

 

Wat leerden ze uit The Birdhouse?

“Dat je concrete vragen moet durven stellen. Met elke vraag waar je mee zit moet je naar iemand trekken die kennis heeft over dat specifieke vakgebied”, zegt Miel. “Oorspronkelijk was BeerSelect ook enkel een webshop, maar bij The Birdhouse merkten ze dat dit moeilijk haalbaar was. Dankzij hun steun zijn we gepivoteerd naar het export-verhaal en hebben we geleerd om ruimer te durven denken.”

Biersommeliers met naam en faam

De 3 jongemannen volgden intussen een opleiding tot biersommelier. De ambitie is om tot ver buiten het Gentse bekend te worden in de bierwereld. “We groeien van een start-up naar een scale-up, met een vast team van 5 mensen aangevuld met stagiairs. Het gaat vooruit, maar er is zeker nog werk aan de winkel!”, aldus Miel.

“Ik kan anderen alleen maar aanraden zelf de stap te durven zetten! Ondernemen is echt een fantastische reis waarin, naast je bedrijf, je ook persoonlijk groeit!”

Bron : http://www.madeinoostvlaanderen.be – Rani Cromphout

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s