“Belgisch speciaalbier ontstond niet door een mirakel, maar door de passie,de authenticiteit en het vakmanschap van onze familiale brouwerijen. Net daarom zullen we ook deze crisis overleven.” Philippe Moortgat, voorzitter Belgian Family Brewers.

Het Belgische speciaalbier staat wereldwijd bekend om zijn unieke en rijke smaakpallet, karakter en hoogstaande kwaliteit. Gepassioneerde brouwers mannen en vrouwen – uit Belgische families houden deze rijke traditie en brouwkennis van generatie op generatie in stand. Belgian Family Brewers (BFB) is een vereniging zonder winstoogmerk van de 21 Belgische familiebrouwerijen, die al minstens 50 jaar non-stop bier brouwen in België (en vaak veel langer). 165 bieren dragen vandaag het Belgian Family Brewers-label, een label dat staat voor een ongekend niveau van authenticiteit en vakmanschap.

Hoewel BFB sinds 2007 met dit authenticiteits- en kwaliteitslabel niet alleen het Belgische speciaalbier promoot in binnen- en buitenland, maar de bierliefhebbers wereldwijd ook een keurmerk biedt dat vertrouwen in het product inboezemt, treedt de vzw nu pas actief op de voorgrond. Het doet dit met een opmerkelijke, mooie en positieve campagne rond het Belgische speciaalbier. Een campagne die niet toevallig gelanceerd werd op 21 juli, onze nationale feestdag, en ook nu de economische gevolgen van de coronacrisis en maatregelen daaromtrent zich in en rond de horeca enorm laten voelen.

“We willen met Belgian Family Brewers niet enkel een positief signaal geven met deze campagne, maar ook de lokale productie en ons unieke vakmanschap in de verf zetten”, zo zegt Philippe Moortgat. “Het Belgische speciaalbier is dankzij de diversiteit in het smaakpallet, de traditie en het vakmanschap van de familiale brouwerijen uniek in de wereld. Het heeft door de ongeëvenaarde passie die erachter schuilgaat al meerdere oorlogen overleefd en zal daardoor ook deze crisis te boven komen.

“Natuurlijk hebben de maatregelen rond en tegen de verspreiding van het coronavirus een enorme impact op onze sector en de horeca in het algemeen, maar dankzij het vertrouwen van de consument in de kwaliteit en authenticiteit van onze producten, hebben wij vertrouwen in de toekomst van het Belgische speciaalbier en die van de Belgische familiebrouwerijen”, besluit Philippe Moortgat.


Meer info over Belgian Family Brewers

Leden:
Vlaams-Brabant
• Boon (Lembeek – 1680)
• Lindemans (Vlezenbeek – 1822)
• Timmermans (Itterbeek – 1702)
Waals Brabant
• Lefebvre (Quenast – 1876)
Antwerpen
• De Koninck (Antwerpen – 1833)
• Duvel Moortgat (Breendonk – 1871)
• Het Anker (Mechelen – 1471)
Henegouwen
• Dubuisson (Pipaix – 1769)
• Dupont (Tourpes – 1920)
• Brasserie de Silly (Silly- 1850)
• St.-Feuillien (Le Rœulx – 1873)
Oost-Vlaanderen
• De Ryck (Herzele – 1886)
• Huyghe (Melle – 1654)
• Roman (Oudenaarde – 1545)
West-Vlaanderen
• De Brabandere (Harelbeke – 1894)
• De Halve Maan (Brugge – 1856)
• Leroy (Boezinge – 1572)
• St. Bernardus (Watou – 1946)
• Omer Vander Ghinste (Bellegem – 1892)
• Strubbe (Ichtegem – 1830)
• Verhaeghe (Vichte – 1885)

Voorwaarden toekenning BFB-label:
• Het bier wordt gemaakt door een onafhankelijke familiale brouwerij waar minstens 50 jaar
wordt gebrouwen.
• Het bier wordt door het lid uitsluitend in België gebrouwen.
• Elk lid is 100% eigenaar van het biermerk dat het produceert.
• Het bier mag niet worden verkocht onder een ander merk of etiket.
• Het bier wordt volledig gebrouwen door het lid op de door BFB erkende brouwerijsite