Fotografe en food writer Regula Ysewijn ging doorheen België op zoek naar de meest authentieke cafés. Etablissementen waarvan de soms waardevolle inrichting naar vroeger ademt, waar stamgasten in de loop der jaren deel van het interieur zijn geworden en waar de verhalen ontroerend en talrijk zijn.

boekcafes
Fotografe en food writer Regula Ysewijn: “Mensen willen graag op zondag een uitstapje maken en één van de cafeetjes bezoeken.” (foto Regula Ysewijn)

Regula, je ging op zoek naar de meest authentieke cafés van België. Hoe moeilijk was het om die verborgen, vaak vergeten, cafés te vinden?

Eerst heb ik al mijn kennissen gevraagd naar hun adresjes, de uitgever heeft ook een oproep gedaan, maar eigenlijk kwamen vaak dezelfde cafés terug en waren dat ook niet altijd de cafés die ik zocht. Biercafés zijn super, maar ik was op zoek naar onze oudste cafés en hun uitbaters. De meeste adresjes kreeg ik dus op café, van de uitbaters en de stamgasten. Mensen waren zo laaiend enthousiast voor dit  boek dat  ik altijd wel weer op pad kon naar andere cafés met hun adresjes op bierkaartjes. Het is fijn   hoezeer er uitgekeken  wordt naar dit boek. Mensen willen graag op zondag een uitstapje maken en één van de cafeetjes bezoeken. Ik vind dat fijn omdat dat ook centjes oplevert voor de cafeetjes.

Wat vind je zo bijzonder aan die cafés?

Ze zijn een belangrijk deel van ons sociaal en cultureel patrimonium, en daar staan we te weinig bij stil. We beschouwen onze cafés al veel te lang als vanzelfsprekend, waardoor ze erg kwetsbaar zijn geworden, ondanks hun belang voor de gemeenschap, ondanks het feit dat ze ons zoveel kunnen leren over onze geschiedenis. Toen ik bijvoorbeeld het nieuws las dat een erg geliefd café in Mechelen op het punt stond om te verdwijnen, trok ik ernaartoe. Ik praatte er met de mensen aan de toog die binnen enkele  maanden hun café zouden verliezen en ik maakte er foto’s, waarschijnlijk als een van de laatsten. Er was niets aan te doen, de eigenaars van het café wilden het pand een hippere invulling geven. En zo zijn er al  veel cafés verdwenen.

boek-2
“Authentieke cafés zijn een belangrijk deel van ons cultureel patrimonium.” (foto Regula Ysewijn)

Is er een bepaald café waar je een speciale band mee hebt?

Het zijn allemaal mijn cafeetjes geworden. Ik werd overal zo fijn ontvangen en de cafés die het dichtst bij  mijn woonplaats liggen, bezoek ik nu zoveel mogelijk. Want daardoor kan je mee zorgen dat de cafés blijven bestaan, door meer op café te gaan. En dat is niet eens zo’n zware opdracht! Als ik in een café binnenkom dan kennen ze mij, de stamgasten informeren achter het boek en de cafébazinnen zijn vaak zo moederlijk dat het lijkt alsof je een familielid gaat bezoeken. Je hebt een foodblog – missfoodwise. com – en in Engeland zijn ze dol op jou. Jamie Oliver is zelfs grote fan van je boek Pride and Pudding. Ik ben anglofiel, al sinds mijn kindertijd. Jaren geleden begon ik hier in België een blog over de Britse cultuur en het eten. Ik schreef in het Engels en in Groot Brittannië werd dat opgepikt. Soms heb je nu eenmaal een buitenlander nodig die je wijst op dingen die je zelf niet meer ziet. Ik kreeg er veel appreciatie voor en ook veel pers. Uiteindelijk is dit uitgemond in mijn eerste boek: Pride and Pudding, dat op een half jaar tijd al verscheen in Groot Brittannië, Nieuw-Zeeland, Australië en natuurlijk ook België en Nederland.

Je verblijft vaak in Londen. Wat mis je het meeste van België als je daar bent?

Ons bier. Hoewel Engeland super bier heeft, daar had je al snel veel meer micro brouwerijtjes dan hier. Het is fris talent daar, terwijl wij lang hebben geteerd op onze reputatie, maar niet veel geïnnoveerd hebben. Daar is gelukkig de laatste jaren veel verandering in gekomen en vandaag hebben wij in België ook een aantal geweldige kleinschalige bierbrouwers. Ik ben echter een Vlaams Rood en Oud Bruin drinker, en af en toe een oude geuze. Dat kan je nu echt wel niet vinden in Londen. Die zure smaken dat hebben de gewone mensen in Londen nog niet goed begrepen en daar ben ik absoluut niet rouwig om. Laat dat maar hier, dat bier met zure smaken. Dan komen ze wel naar België om onze cafeetjes te bezoeken en hun kas te spijzen.

______________________

Authentieke Belgische Cafés / Belgian Café Culture van Regula Ysewijn werd uitgegeven bij Luster en kost 25 euro.

Info : www.lusterweb.com

authentieke-belgische-cafes-regula-ysewijn

Bron : De Streekkrant Westland – 26 oktober – Nina Tack